Dag 10 Santiago de Cuba dag 2

10 mei 2016 - Santiago de Cuba, Cuba

Dag 10 vervolg Santiago de Cuba

Zoals elke dag 7.00 ontbijt en om 8.30 verzamelen.
Er zou vandaag niet veel gelopen hoeven te worden maar we zouden van hot naar het gaan.
Het zou vandaag alleen Santiago zijn.
We begonnen richting de kazerne te gaan waar de rebellen een aanval op hadden gedaan de kogel inslagen hebben ze “laten” zitten.
Hierna richting het plein van de resolutie waar een groot beeld van Antonio Maceo een der rebellen stond daar voor als symbool 18 zwaarden.
Even verder een enorme foto van Fidel die hier echt op handen gedragen word. Benden op het plein in de luwte brand het vuur der rebellen.
Nu op weg naar het kerkhof van Santiago dat is enorm imposant wat een pracht en praal iedere familie heeft daar een eigen graf en is allemaal bovengronds verga je sneller om plaats te maken voor het volgende familielid de omloop tijd is ongeveer 2 a 3 jaar dan ga je naar het knekelhuis.
Eerst naar het graf van een beroemde componist Compay Segundo zei mij niets andere wel.
Hij behoorde bij de beroemde band van Havana, hierna na het graf van de man van mijn hart
namelijk de heer Bacardi. Na dit geien te hebben naar het graf van de 1e president van Cuba de heer Tomás Estrada Palma. Dan is er ook nog elke 30 minuten een ceremonie ten ere van Jose Marti, ook 1 van de rebellen die samen vocht met Fidel en Che Cuevara. Over alle rebellen wordt met een enorm respect gesproken ondank dat het de Cubanen niet echt veel gebracht heeft. Het was op deze begraafplaats ziedend heet maar wat wil je met al dat marmer het leek wel op een sauna.
Daarna naar het volgende imposante gebouw nl El Castillo del Morro een schitteren door de Spanjaarden gebouwd fort. Eerst maar even wat gedronken en toen het fort op wat gelijk opviel dat Alex had gezorgd dat wij er mochten fotograferen en andere groepen een extra bijdragen moesten doen. We hadden Ria lekker bij het restaurant neergezet want dat was haar geen doen geweest.
Nadat we na afloop Ria opgepikt hadden zouden we in centrum gaan lunchen en hadden nog 2 uur de tijd om rond te dolen.
We zijn gaan lunchen op het dakterras van hotel Casagranda met machtig mooi uitzicht.
Na de lunch de lokale winkelstraat ingegaan was inderdaad een echte winkelstraat.
Leny heeft daar nog een leuk leren tasje gekocht ook nog wat deo gekocht want dat kon je niet genoeg gebruiken.
Onderweg naar het hotel begonnen er grote druppels te vallen en te onweren binnen een scheet hoosde het.
Vanavond maar weer eens gezellig met zijn allen ergens eten het moet gezegd Alex weet leuke en betaalbare tenten te vinden altijd redelijk tot goed eten en drinken.